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Novembro 3, 2010 / Mafalda Sequeira

Draft#U.Informação: Imersão/Existenzmaximum

Para o desenvolvimento do exercício 1 pretendo abordar o tema da Imersão/ Existenzmaximum.

“A very small object can generate invisible yet powerful personal fields that others can enter only when invited, although they are not delimited by physical boundaries. I call this kind of space Existensmaximum, a word inspired by the German racionalist idea of teh Existensminimum, or the smallest possible dwelling unit in which fits as if in a puzzle. In the 1920s, these architects, among Walter Gropius and Mies van der Rohe, were intent on delineating the characteristics and specifications of the kitchen, dwelling, apartment building or neighborhood in which human beings could live efficiently while occupying the minimum space possible. The Existenzmaximum is instead the shelter or device that, while occupying the minimum space possible, enables the human being to expand his or her vital functions. It begins as small, yet conformable space-enabling device where the physical bundaries are protective, rather than oppressive, thus letting the senses and the spirit roam free.”

_Paola Antonelli


Tomando como ponto de partida o conceito de Existenzmaximum, e estudando a sua aplicação em sistemas de Imersão, pretendo explorar o modo como este tipo de sistemas pode ter aplicações úteis na sociedade contemporânea, nomeadamente na resolução de problemas sociais e de saúde. Na exposição do MoMA, “Design and the Elastic Mind”, que deu origem a um site, existem vários exemplos de sistemas do tipo que merecem alguma atenção:


Isophone, James Auger, Jimmy Loizeau, Media Lab Europe, 2003

Flyhead Helmet, Günther Zamp Kelp, Laurids Ortner and Klaus Pinter, 1968

Interstitial Space Jelmet, James Auger and Jimmy Loizeau, 2004

SnowWorld, Hunter Hoffman and David Petterson, 2006

Social Tele-presence, James Auger and Jimmy Loizneau, 2001


Estes sistemas servirão como referências a incluir e a explorar nas unidades de informação.
Outras referências:
AA.VV.—Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. New York; London: W.W. Norton and Company, 2001
ANTONELLI, Paola; TENG, Yohlee—Yohlee: Work. Victoria: Peleus Press, 2003
BAKER, Robin—Designing the Future: The Computer Transformation of Reality. London: Thames and Hudson, 1993
CÂMARA, António S.; RAPER, Jonathan—Spatial Multimedia and Virtual Reality. London: Taylor & Francis, 1999
GRAU, Oliver—Virtual Art: From Illusion to Immersion. Cambridge; London: MIT Press, 2003.
PLATÃO—A República. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1993

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